What would You do if You knew You could not fail?

tirsdag den 31. august 2010

De unge mødre

Så er der endnu en observation klar fra det irske: Unge mødre. Kanel 4 kan godt pakke sammen med deres hitprogram, for det her er real shit.
En helt almindelig dag på vej ned til vores faste supermarked går jeg forbi den ene unge mor efter den anden, og jeg mener ikke ung, som jeg, men ung som i teenager. Nogle kommer slaskende alene med en lille paraplyklapvogn, og man kan kun gisne om, hvor ensomt det må være at blive voksen, mens ens venner stadig slås med matematiske ligninger, historieopgaver og bumsecreme. Andre kommer travende med deres mor som fast støtte, og så er der dem, der heldigvis også har manden - eller skulle man sige drengen - med i billedet.
I starten undrede det mig meget, at disse "unge mødre" var så tydlige i gadebilledet, men så satte jeg mig lidt ind i historien. Det er nemlig sådan, at abort stadigvæk er ulovligt i Irland. Det betyder, at mange tager til England, hvis de skal have foretaget et sådant indgreb, men der er så også forståeligt nok mange, som vælger at få barnet, selv om de har alderen imod sig.
Ja, man kan blive overrasket over, hvor store forskellene er, når man ikke er længere en to timers flyvetur væk.
Og det er ikke engang det værste, jeg har hørt. Indtil 1995 var det også forbudt at blive skilt! Tænk at skulle være tvunget til at leve sammen med en man ikke elsker mere pga. en skide lov... Det kan vist ikke komme bag på nogen, at skilsmissebegæringerne strømmede ind, da loven blev ophævet.

Godt vi er fra Danmark!

P.s. Har også fået fortalt, at det indtil engang i 90'erne var forbudt at købe kondomer.... Hmmm!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar